Uitvoeren
Voordat we daadwerkelijk tot de uitvoer van de KLF uit Oostenrijk konden beginnen waren er nog wel enkele problemen te tackelen. Voor het transport naar Nederland waren er wel een aantal opties maar elk met hun eigen voor- en nadelen. Stuk voor stuk hebben we van drie opties de voors en tegens op een rijtje gezet en de nodige afwegingen gemaakt.
Zelf ophalen middels autoambulance of oprijwagen.
Voordeel van deze wijze van uitvoeren is dat er geen uitvoerkenteken nodig is voor het voertuig, dit bespaard al snel 350 tot 400 euro. Daar blijft helaas weinig van over omdat je twee maal de afstand Enkhuizen Grimmenstein moet afleggen met een auto en daardoor dus ook twee maal de brandstofkosten hebt. Bijkomend nadeel is dat je een dergelijk voertuig moet huren hierdoor verdampen de financiele voordelen erg snel en komen de totale kosten voor het vervoer hoger uit dan de optie zelf halen en rijden op een exportkenteken.
Retourvracht door transportbedrijf
Deze optie is eigenlijk het goedkoopst groot nadeel is dat je afhankelijk bent van een transport ondernemer die toevallig in de bewuste omgeving moet zijn en het liefst uit je eigen omgeving ofkomstig is. In de periode dat wij de KLF vanuit Oostenrijk naar Nederland wilden halen was een dergelijke optie niet voorhanden en om de KLF als vracht door een transportbedrijf te laten halen cq brengen bleek ook een redelijk kostbare optie en in elk geval duurder dan de optie zelf halen en rijden.
Zelf halen en terug rijden op exportkenteken
Dit leek de meest haalbare en goedkoopste optie en deze zijn we dan ook verder uitgaan werken te beginnen met het uitzoeken van het verkrijgen van een exportkenteken en de verzekering. In nederland bleek het erg lastig om een export kenteken te krijgen om vanuit het buitenland een auto in te voeren. Het werd dus een exportkenteken aanschaffen in Oostenrijk. Hier kent men echter twee soorten die onderscheid maken in gedigheidsduur. Je kunt kiezen uit vijf of 17 dagen geldigheid en het verschil is slechts 50 euro (in 2009) We kiezen dus voor de langste geldigheidsperiode kosten alles bij elkaar zo’n 360 euro. Waar we nog wel rekening mee moeten houden is het verbruik van de KLF en die beramen we op eveneens zo’n 350 euro.
Het volgende wat we uitzoeken is hoe en met hoeveel personen we de KLF gaan ophalen en of we wellicht wat langer in Oosternijk zullen verblijven. We kijken naar de kosten van een vliegreis en een treinreis. Vliegend zijn de kosten naar verhouding laag maar zowel naar Schiphol als vanaf Wenen moet er per trein gereisd worden terwijl we bij een treinreis deze extra kosten niet hebben. Ook het verschil in reistijd pakt negatief uit voor het vliegtuig.
We gaan dus per trein naar Grimmenstein. Na het bekijken van de verblijfskosten besluiten we dat de chauffeur de KLF alleen gaat ophalen.
De laatste hobbel die we moeten nemen is de regelgeving voor dergelijke voertuigen in de drie landen waar we rijden.
– Oostenrijk, een particulier mag een niet als zodanig herkenbaar (ex) hulpverleningsvoertuig rijden, hieronder vallen niet alleen de OGS maar ook de beletterring, OGS, voertuig type en korpsnaam moeten worden verwijderd em de Oostenrijkse overheid is hier zeer stellig in, ook wanneer een dergelijk voertuig via de kortste logische weg het land verlaat worden er geen uitzonderingen gemaakt. Gelukkig zijn de korpsleden creatief en plakken alle herkenningspunten af met rode folie, de OGS worden gedemonteerd en in de pompruimte gezet. Van deze werkzaamheden houden ze een fotoreportage bij zodat we snel alles kunnen herstellen na thuiskomst.
– Duitsland is zeer eenvoudig, je mag geen OGS aanwezig hebben, gezien de regelgeving in Oostenrijk konden we hier eenvoudig aan voldoen.
– Nederland was in 2009 nog eenvoudiger hier mocht alles aanwezig zijn mits afgesloten, tegenwoordig zijn de regels vergelijkbaar met Oostenrijk maar kennen we hier gelukkig wel een ontheffingsregeling. In Nederland hadden we alleen het probleem dat je als nederlands ingezetene niet met een buitenlands kenteken mag rijden tenzij je dit meld bij de belastingdienst, je krijgt dan voor 14 dagen een soort ontheffing. Wij hebben dit echter na overleg met de belastingdienst neit gedaan want deze regelgeving berust op de BPM en Houderschapsbelasting en aangezien ons voertuig voor beide zaken vrijgestelt werd was er geen mogelijkheid op te treden tegen het rijden op een Oostenrijks exportkenteken (waarom deze regels ook voor export nummers gelden begrijp ik nog steeds niet waarom hebben we dergelijke kentekens dan uitgevonden) met andere worden het rijden met het exportnummer is fout maar we moeten het toch goed rekenen mits de papierwinkel natuurlijk verder in orde is.
Invoeren
Voor de invoer van de KLF was niet zo enorm veel werk nodig. Voor het rijden naar het RDW in Zwolle hebben we een dagkenteken aangevraagd, het voertuig was op basis van het exportkenteken ngo verzekerd dus daar waren geen problemen. Bij de RDW in Zwolle kregen we de eerste opmerkingen omtrent de OGS maar we bleken binnen de toen geldende regels te vallen. Na controle van de papieren van de Oostenrijkse RDW en de maten zoals die daar waren aangeven was het eerste deel van de importkeuring afgewerkt. Het tweede deel leek iets lastiger, door de inrichting viel de KLF buiten de nederlandse voertuig specifikaties, geen bestelbus want er waren te veel zitplaatsen, geen personen auto want er waren te veel zit plaatsen, geen personenbus want er waren te weinig zitplaatsten, geen bestelbus dubbelecabine want er was te weinig laadruimte…. hoe moest daar nu een nederlands kenteken voor afgegeven worden, onze redding kwam uit de regel dat er voor een voertuig waarop eerder een kenteken van een EU lidstaat was afgegeven ten allen tijden een nederlands kenteken diend te worden afgegeven aan de RDW de mooie taak om alles in een pulletje te gieten. Nu is de KLF een bestelwagen met een specifiek aangegeven aantal zitplaatsen waarmee wederom een probleem was getackeld.
Op basis van eerder verstrekte informatie van de belastingdienst werden er geen aangiften BPM en houderschapsbelasting ingevuld dit was namelijk niet noodzakelijk omdat het voertuig ouder was dan 25 jaar tijdens de import. Helaas had de RDW daar een afwijkende mening over en konden de douane, belastingdienst noch ikzelf de RDW overtuigen, zonder fiscale aangifte kwam er geen kenteken, uiteindelijk is door de douane een proforma aangifte opgemaakt om van de dwarsliggerij van de RDW af te zijn en kon op 10 augustus het kenteken worden besteld.