ophalen en opbouwen

Op zondag 26 juli 2009 om 15.00 uur is het dan eindelijk zover de zoektocht en aanschaf van een brandweerbus komt in de een na laatste fase. We gaan op weg naar station Enkhuizen NS om uiteindelijk op dinsdag 28 juli 2009 om 9.00 uur met de bus terug te zijn.

Reisschema

Per trein
VetrekDoelTijden planTijden werkelijkLand
Enkhuizen NSAmsterdam CS16.0016.10NL > NL
Amsterdam CSWenen Hutteldorf17.0517.10NL > A
Wenen HutteldorfWenen Meidling9.1510.15A > A
Wenen MeidlingNeunkirchen NÖ9.3510.35A > A
Per auto
Neunkirchen NÖExportkenteken e.d.11.3012.30A
NeunkirchenGrimmenstein12.0013.00A > A
GrimmensteinOverdracht KLF12.1513.15A
GrimmensteinLinz13.0014.00A > A
LinzPassau15.3016.30A > D
PassauWiesbaden18.0019.00D > D
Wiesbadenovernachting23.0024.00D
WiesbadenArnhem6.003.00D > NL
ArnhemEnkhuizen10.007.00NL > NL
Enkhuizenaankomst12.009.00NL

Zondag 26 juli vertrekt de trein vanaf Enkhuizen NS om 16.10 richting Amsterdam CS. Hier stap ik over op de City Night Line die om 17.05 moet vertrekken richting Wenen Hütteldorf. Onderweg doen we een beperkt aantal stations aan waaronder Frankfurt a. Main, hier wordt de trein gesplitst en wordt er ook weer een ander deel gekoppeld. Het koppelen loopt uit en we verspelen hier een half uur mee.

Enkhuizen NS begin van de treinreis
Passau HBF laatste station in Duitsland

Uit eindelijk zullen we door de verloren tijd in Frankfurt in totaal een uur vertraging oplopen, op een dergelijke afstand en naar Nederlandse begrippen niet echt veel maar, de hele planning loopt nu wel een uur achter.

Alles bij elkaar zitten dhr Ungelsbröck en ik een uur later dan geplanned bij de verzekeringsmaatschappij voor het exportkenteken en daarmee dus ook een uur later sta ik dan eindelijk om 13.15 u. in de kazerne van Grimmenstein naast de door ons gekochte brandweerbus.Uit eindelijk zullen we door de verloren tijd in Frankfurt in totaal een uur vertraging oplopen, op een dergelijke afstand en naar Nederlandse begrippen niet echt veel maar, de hele planning loopt nu wel een uur achter.

Station Wenen Hutteldorf, de eerste overstap sinds Amsterdam
Kazerne FF Grimmenstein Markt

Na een rondje om de bus ter controle en een kijkje in de kazerne wordt de nummerplaat aan de achterkant van de bus gemonteerd en om klokslag 14.00 uur rijd ik de bus de Kazerne uit, nog 1220 kilometer asfalt te gaan……

Nog een laatste foto bij de kazerne
Nog 1220 km te gaan voor ik thuis ben

Net buiten Grimmenstein gaat mijn telefoon, ik heb de doos met de OGS laten staan en krijg deze op de eerste parkeerplaats buiten het dorp alsnog aangereikt.

Om 18.00 u. passeer ik de Oostenrijks – Duitse grens en mooi resultaat en om 24.00 u. zet ik de bus bij Wiesbaden aan de kant om een aantal uren te slapen, ik heb geen trek om de hele onderneming met een crashtest te eindigen en de dag was eigenlijk al te lang. Van slapen komt echter niet erg veel en met slechts drie uurtjes slaap vervolg ik mijn weg. Om 7.00 u. passeer ik de Grens Duitsland – Nederland en nog twee uurtjes later om 9.00 u. draai ik de laatste bocht….. thuis….. koffie en naar bed.

Om 13.00 u. vonden de twee aankomende spuitgasten het echter wel lang genoeg geduurd hebben en werd ik uit mijn bed getrommeld met de mededeling “Pap wij gaan vast beginnen hoor” om onnodige schade door het ontembare enthousiasme te voorkomen zat er dus niets anders op dan in de kleren te schieten en de heren duidelijk uit te leggen wat zij wel en niet mochten doen.

De bus werd keurig verdeeld in twee delen van links voor naar rechts achter zodat ieder van de heren ongeveer evenveel werk had.

Terwijl onder de bezielende leiding van hun moeder, die altijd roept niets met auto’s te hebben, werd de afplakfolie van de bus om beurten verwijderd terwijl ik met de ander een zwaailampsteun uitpakte en de zwaailamp weer monteerde.

Met zulke enthousiaste hulp zitten de zwaailampen in minder dan geen tijd weer op hun plaats en ook de signalering is weer mooi zichtbaar.

Nu de strobes en de tweetonige hoorn er weer op en terwijl moeder en de jongens de bus wassen en in de was zetten, we willen vrijdag de 31e wel met een glimmende bus bij de RDW aankomen natuurlijk en na iets meer dan twee uurtjes werk staat er dan ook een bus waar we best trots op mogen zijn.

Omdat alles zo lekker vlot verlopen is besluiten we woensdag even de MSA te proberen en boodschappen te gaan doen met de bus, je kunt menig nek horen kraken als we de stad in rijden en opeens krijgen we overal voorrang… 🙂

Vrijdag is de dag van de waarheid en al vroeg rijd ik richting Zwolle waar ik om 9.30 bij de RDW sta om de bus aan te melden, en dan begint het wachten.