Aanschaf

Voorafgaand aan de aanschaf van het voertuig ligt een periode van ongeveer 4 jaar zoeken. Dit begon eerst in de directe omgeving aangezien er bij een aantal korpsen in Noord Holland nog oude modellen van de Volkswagen LT reden helaas had dit geen resultaat en werd de zoektocht verder uitgebreid na verloop van tijd zelfs tot over de grens. Op een gegeven moment kwamen we daarbij terecht op de duitse website: Feuerwehr.de, hier worden diverse brandweer gerelateerde zaken verhandeld door diverse partijen, helaas bleken ook hier de handelaren een langere adem te hebben dan een particulier en vergroten we het zoekgebied nogmaals om uiteindelijk in Oostenrijk terecht te komen. Op de website: Feuerwehrobjektiv.at vonden we vier voertuigen die aan onze wensen voldeden. Waarvan twee bij het korps Grimmenstein – markt (KLF en KRF) Na gereageerd te hebben kregen we bericht dat de KRF inmiddels was verkocht maar dat de KLF nog aanwezig was.

Na ook nog de informatie van een derde voertuig te hebben doorgenomen zijn we serieus verder gegaan met het korps Grimmenstein – markt. Er werden enkele foto’s naar hen verstuurd van onze andere Volkswagen LT en wat informatie wat we zoal doen met onze bus. Even leek het erop dat ook de KLF aan onze neus voorbij zou gaan aangezien er ook hier een handelaar interesse had in de bus. Het is uiteindelijk aan Dhr. Ungerbröck te danken dat de korpsleiding met onze lagere prijs akkoord is gegaan, hij wist hen te overtuigen dat het voertuig beter naar een liefhebber kon worden verkocht en dat de bus dan ook nog eens in het zelfde land terecht zou komen als de voorganger van de KLF. Met dit positieve bericht werd de knoop dan ook snel en definitief doorgehakt en de koop gesloten.

Eerst natuurlijk alleen de intentie want nu begonnen de onderhandelingen pas echt met uitzondering van de prijs die ruim onder de gelden handelsprijzen, van 6 á 8000 euro, lag.

De onderhandeling werden gevoerd over de ontbindende voorwaarden en de leveringsomvang zo was het voor ons van belang dat de OGS werden meegeleverd en dat een exportkenteken zou worden afgegeven. Ook waren er natuurlijk afspraken nodig voor de (aan)betaling en leverdatum.

Uiteindelijk wordt de koop contractueel vastgelegd waarbij zelfs de krik en sleepkabel worden opgenomen en een voorlopig leverdatum vastgesteld die afhangt van onze vakantie en levering van het nieuwe voertuig. Niets wordt aan het toeval overgelaten iets wat zeker voor beide partijen van belang is want je handelt toch via de e-mail over een afstand van 1200 kilometer over een voertuig wat je alleen kent van foto’s.